Deniz Hanım öylesine naif, öylesine tatlı ki… Çok güzel bir projeye imza atmış. Elbette üzerine konuşulmalıydı. Müzik dinleyen, dinleten ve bir süre de yapmış biri olarak incelikle hazırladığı sorularla severek dinlediğimiz pek çok müzik kadını ile uzun konuşmalar yapmış Deniz Hanım. Kalben'den Nil Karaibrahimgil'e, Ceylan Ertem'den Ayşe Tütüncü'ye kimler yok ki listede… Güzel kadınlar birlikte yaşadıkları, paylaştıkları müzikleri ile ilgili samimi anlatımlarda bulunmuş. Biz şimdi Deniz Hanım'dan kitabın hikâyesini dinleyelim…

Deniz Koloğlu, Müzikle Yaşayan Kadınlar kitabı röportajı

(Deniz Koloğlu - Fotoğraf Selva Uçansu tarafından çekilmiştir.)

ONLARA "KADIN MÜZİSYEN OLMAK ZOR MU?” SORUSUNDAN ÖTESİNİ MERAK EDEN SORULAR ÇOK AZ SORULUYOR

- Deniz Hanım, sizi tanıyarak başlayalım mı? Araştırıldığında ulaşılanın dışında, siz kendinizi nasıl anlatırsınız?

Faaliyet ve ifade alanlarım ses, müzik, yazı ve fotoğraf. Anlatılar üzerinden kayıt tutmayı -ama hissederek-, yaşantıların, tarihsel olgu ve olayların arasında bağ kurmayı önemsiyorum ve seviyorum.

- Müzikle Yaşayan Kadınlar kitabı nasıl ve ne kadar sürede doğdu? Henüz kitaptan haberdar olmayanlar ya da okumayanlar için bir ön bilgi olsun J

Müzikle ilgili yayınlar yapan Kara Plak Yayınları, müzikte kadının görünürlüğüne dair bir kitap yayımlamak istiyordu. Güzel bir tesadüfle bu fikri hayata geçiren ben oldum. Çıkış noktamız şuydu, çoğu alanda olduğu gibi müzikte de kadınlara, yaptıklarıyla değil onlardan beklenen, onlara yakıştırılan pozisyonlar, sıfatlar üzerinden bakılıyor ve neyi nasıl yaptıkları neredeyse hiç merak edilmiyor. Onlara "Kadın müzisyen olmak zor mu?” sorusundan ötesini merak eden sorular gerçekten çok az soruluyor. Biz ise kadınların görmezden gelinen üretim hallerini –her cinsiyetten müzisyeninkini merak ettiğimiz gibi- bizzat merak ediyorduk ve bu kitabı okuyacaklarda da bu merakı perçinlemek istedik. Çalışma ön hazırlık, söyleşiler ve yayına hazırlık aşamalarıyla birlikte toplam iki buçuk yıl sürdü.

- Söyleşiye dahil edeceğiniz müzisyenleri neye göre belirlediniz?

Ana kriterimiz, kitapta yer alacak müzisyenlerin kendi bestelerini ve kendi sözlerini yazan müzisyenler olmasıydı. İkincil bir kriter ise, bu müzisyenlerin müziklerini yapış biçimlerinin daha önce merak edilmemiş olması veya hazırlayan olarak benim merak ettiğim gibi merak edilmemiş olmasıydı. En nihayetinde bir yandan seçkinin dışında kalanlara karşı biraz mahcup, diğer yandan bu çalışmanın aslında bir girizgâh olacağına dair bir umutla hangi müzisyenlerin olacağına kendi bilgi ve birikimime dayanarak ben karar verdim.

- Sizin için önemli kriterler nelerdi?

Bu topraklardan yükselen seslerin çeşitliliğine dair bir fikir vermesi açısından bu müzisyenlerin farklı müzik alanlarından, farklı kuşaklardan olması ve Türkiye'nin farklı bölgelerinden gelmesi benim için önemli kriterlerdi. En ortak noktaları ise –ki bu da seçkinin tutarlılığını sağlayan ana etmenlerden biri- her birinin müziğiyle arasındaki, bizzat gözlemlediğim kuvvetli bağ.

Röportajın tamamı için ensonhaber.com/kitap

*

Damla Karakuş

[email protected]kadinvekadin.net

Instagram: biyografivekitap